piątek, 6 marca 2020

Przepis: Ciasto Pychotka (Pani Walewska)




To pyszne, słodkie ciasto znane jest pod trzema nazwami: pychotka, pysznotka lub pani Walewska. Robiłam je po raz pierwszy i bardzo wszystkim smakowało. Dowodem na to jest blaszka z samymi okruszkami. Jeśli lubcie słodkie ciasta, to może okazać się strzałem w dziesiątkę. Według mnie nie jest mdłe, ani nijakie. Jest po prostu pyszne. Zostawiam Wam mój sprawdzony przepis na ciasto pychotka, pyszotka i pani Walewska. Znacie ten smak? 



ciasto pychotka sprawdzony przepis pani walewska pyszotka blog

Pani Walewska
Pyszotka, Pychotka



Składniki na ciasto kruche:

- 500 g mąki pszennej (dałam krupczatkę Lubella)

- 200 g margaryny (dałam Kasię)
- 100 g cukru
- 5 żółtek
- 2 łyżki kwaśnej śmietany 
- 1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia


Składniki na warstwę bezową:


- 4 białka

- szczypta soli
- 150 g cukru
- łyżka mąki ziemniaczanej


Składniki na masę budyniową


- 500 ml mleka

- 3 żółtka
- 70 g cukru pudru
- 200 g masła
- 3 łyżki mąki ziemniaczanej 


Składniki dodatkowe


- słoik dżemu śliwkowego (ok. 500g)

- ok. 70 g orzechów włoskich 



pyszotka pychotka pani walewska sprawdzony przepis domowe ciasto



Wykonanie:


Orzechy włoskie należy posiekać (ja posiekałam je na drobno). Składniki na ciasto wrzucamy razem do misy i zagniatamy do połączenia w jednolitą masę. Ciasto dzielimy na połowę. Jedną część wyklejamy na formie 35 x 24 cm, wyłożonej wcześniej papierem do pieczenia. Na cieście rozsmarowujemy połowę dżemu śliwkowego (ja miałam swój domowy). 

Przygotowujemy warstwę bezową . Ubijamy białka na sztywno ze szczyptą soli. Stopniowo dodajemy cukier. Na koniec mąkę ziemniaczaną i delikatnie mieszamy łyżką. Połowę piany wykładamy na warstwie z dżemu i posypujemy połową orzechów włoskich. Pozostałą część ciasta i pianę wkładamy do lodówki. Ciasto wkładamy do nagrzanego do 170 stopni piekarnika i pieczemy 25 minut (góra - dół). Jeśli zobaczymy, że podczas pieczenia beza szybko się rumieni, można przykryć ja od góry folią aluminiową. Po upieczeniu zostawiamy ciasto do ostygnięcia, następnie wyciągamy je z formy i tak samo pieczemy drugą warstwę (ciasto, dżem, beza i orzechy). 

Przygotowujemy masę budyniową. Jedną szklankę mleka zagotowujemy z cukrem pudrem. Resztę mleka mieszamy z żółtkami i mąką ziemniaczaną. Dodajemy do gotowiącego się mleka i cały czas mieszamy, by nie powstały grudki. Gotujemy chwilę, do zgęstnienia budyniu. Pozostawiamy do ostygnięcia. 

Miękkie masło ucieramy mikserem na puszystą masę i stopniowo (wciąż miksując) dodajemy zimny budyń. Masę budyniową wykładamy na jeden placek i przykrywamy drugą warstwą placka. 

Pani Walewska najlepiej smakuje po kilku godzinach lub na drugi dzień. Koniecznie trzeba przechowywać ciasto w lodówce lub chłodnym miejscu. 


Smacznego!



2 komentarze:

  1. Wiele razy spotkałam się już z tym ciastem, ale nigdy nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Marzenka ale narobiłaś smaka 😍

    OdpowiedzUsuń